Jonge sporters gezond, veilig en duurzaam van en naar de sportclub brengen, dat is de bedoeling van 'Start to S.T.O.P.'. De campagne richt zich naar jongeren van 12 tot 18. Sportclubs die speciale verkeersacties uitwerken, worden beloond met sensibiliserend materiaal en gadgets. OHL Leuven, TTC Pipone uit Boutersem-Neervelp, Racing Nieuwrode en Wielerklub Noord-West-Brabant hebben zich vandaag al geëngageerd.
De basis van de campagne is het S.T.O.P.-principe: dit houdt in dat je eerst kiest voor Stappen, dan voor Trappen of het Openbaar vervoer en pas in laatste instantie voor de auto (privaat vervoer). Sportclubs hebben veel te winnen met Start to S.T.O.P.. Ze doorbreken de vicieuze cirkel waarbij steeds meer kinderen met de auto naar hun hobby worden gebracht. Met Start to S.T.O.P. tonen de deelnemers dat het anders kan: gezonder, veiliger en zonder parkeerproblemen.
De campagne gaat voor een laagdrempelige aanpak en beloont de deelnemende clubs. Voor het gemak biedt de provincie kant-en-klare actiemodellen aan. In het actiemodel brons engageert de club zich om de leden te informeren. Wie kiest voor zilver zet minimaal een eenmalige actie op. Voor goud moet de club Start to S.T.O.P. helemaal verankeren in de werking.
Vier sportclubs uit Vlaams-Brabant nemen vandaag al deel aan de campagne. OHL (goud) verfijnt het bestaande carpoolsysteem voor uitwedstrijden en zet busjes in voor vervoer van jeugdspelers naar de avondtrainingen. TTC Pipone (zilver) informeert de leden en organiseert een verkeersquiz. Racing Nieuwrode (zilver) zal bij het begin van het seizoen de ouders van de jonge spelers sensibiliseren over veilige verplaatsingen naar de club. Wielerklub Noord-West-Brabant kiest voor het gouden actiemodel en zal langdurig acties voeren.
In het najaar wordt Start to S.T.O.P uitgerold over de hele provincie. Tegelijk lanceren we dan een campagne rond alcohol- en drugpreventie voor sportclubs. Want drinken en rijden gaan niet samen.