Veilig en vlot op weg: mobiliteitsbeleid moet beter en anders voor sp.a Haacht

2012-08-28

Niemand wordt graag van zijn sokken gereden of staat voor zijn plezier in de file. Om Haacht veiliger en aangenamer te maken moeten we de verkeersproblemen dringend aanpakken. Alleen dan kan iedereen veilig en vlot op weg. Mobiliteit is daarom een prioriteit voor sp.a Haacht. Niet zo bij de huidige meerderheid, die nauwelijks wakker ligt van de verkeerellende. De problemen zijn nochtans gekend en worden ook beschreven in het mobiliteitsplan. Dat blijft echter dode letter. Tijd voor verandering!

Ons uitgangspunt is eenvoudig: druk verkeer halen we uit de dorpskern, sluipverkeer wordt ontmoedigd. Tegelijkertijd stimuleren we het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer en leggen we de voetgangers in de watten. Ook voor Haacht geldt het STOP-principe: eerst stappen en trappen, daarna het openbaar vervoer en de wagen. Veiligheid staat centraal, in het belang van ons allen. We zijn immers allemaal (soms) zwakke weggebruiker.

Vrachtverkeer is niet altijd te vermijden, al was het maar voor onze bedrijven. Maar daarom kan het niet overal. sp.a wil duidelijke routes voor vrachtwagens, bij voorkeur over de 'grote' wegen. Afstemming met de buurgemeentes is noodzakelijk, net als een duidelijke bewegwijzering naar de bedrijventerreinen. Voor sp.a geen vrachtverkeer meer door de dorpskern van Tildonk. We blijven daarom aandringen op een spoedige ontdubbeling van de Kruineikebrug. Door vrachtwagens een duidelijke plaats te geven, krijgen bewoners, handelaars en zachte weggebruikers meer ademruimte. En we gaan voor meer. sp.a wil veilige schoolomgevingen. Zeker de buurt van Sint-Angela en van Haacht-station zijn toe aan een totale make-over. Maar sp.a bekijkt ook het bredere plaatje. Daarom zetten we evenzeer in op veilige schoolroutes. We willen niet dat jonge fietsertjes of stappertjes dagelijks hun leven moeten riskeren op weg naar school. sp.a zal dus bij de uitbouw van een Haachts voetgangers- en fietsnetwerk voorrang geven aan de schoolroutes.

Niet alleen vrachtwagens zorgen voor heel wat overlast, ook het sluipverkeer. Hoewel we de belangrijkste sluiproutes al jaar en dag kennen, werden ze tot nu toe ongemoeid gelaten. sp.a wil het sluipverkeer een halt toeroepen. Niet met halfslachtige maatregelen die het probleem alleen maar verleggen. Wel met effectieve ingrepen die de leefbaarheid en verkeersveiligheid van woonbuurten garanderen. Aan het kruispunt van Lombaardenlaan, Zoellaan en Keerbergsesteenweg zijn opstoppingen dagelijkse kost. sp.a pleit voor de aanleg van een rotonde om de doorstroming te verbeteren. Ook een goede zaak voor de Haachtse middenstand, want zo vergroten we de bereikbaarheid van het handelscentrum.

Over de stationsbuurt van Haacht vloeide al veel inkt. Maar de echte herinrichting laat nog steeds op zich wachten. Wanneer valt eindelijk de beslissing over een brug of tunnel? Intussen kreunt Haacht onder de files. Lawaai, uitlaatgassen en soms gevaarlijke situaties. Een zware domper voor de leefbaarheid. Hoog tijd om in te grijpen. Bij de herinrichting van de stationsomgeving mogen we de treinreiziger niet vergeten. Daarom vragen we voldoende parkeerplaatsen - ook voor mensen met een handicap - en veilige en comfortabele fietsenstallingen. Vlotte verbindingen naar Leuven, Mechelen en Brussel zijn een must. sp.a kant zich daarom tegen de recente afschaffing van rechtstreekse lijnen naar Leuven en Mechelen. De ingebruikname van de Diaboloverbinding naar Zaventem is voor sp.a geen excuus: populaire lijnen mogen niet sneuvelen voor nieuwe verbindingen. De Haachtse pendelaar verdient beter! Met De Lijn bekijken we hoe we Haacht nog beter kunnen ontsluiten, liefst met hybride bussen. Hierbij hechten we veel belang aan de toegankelijkheid van haltes en bussen voor personen met een handicap. Ook breiden we de samenwerking met de diensten voor aangepast vervoer uit.

Haacht is een mooie, groene gemeente. Ideaal eigenlijk om te fietsen en te wandelen, maar dan moet de gemeente een tandje bijsteken. sp.a zal de trage wegen herwaarderen en zorgen voor een heus voetgangers- en fietsnetwerk. Met aandacht voor een goede signalisatie, maar ook voor een duurzame en milieuvriendelijke verlichting. Zo zal jong en oud er ook 's avonds of bij slecht weer gebruik van maken. De bestaande fiets- en voetpaden worden goed onderhouden en krijgen waar nodig een opknapbeurt, missing links werken we weg. Toegankelijkheid voor personen met een handicap staat voorop.

Met slimme verkeersingrepen kan je heel wat ellende vermijden. Maar zelfs dan blijft een handhavingsbeleid noodzakelijk. Hier ligt een taak voor de politie: gevaarlijke chauffeurs moeten onverbiddelijk op de bon. Bij wegenwerken vragen we een doordachte aanpak: slim gekozen omleidingsroutes, een goede en tijdige communicatie en een duidelijke signalisatie. In het verleden liep het immers wel eens mis. Uiteraard moet de politie een oogje in het zeil houden om sluipverkeer en onaangepast rijgedrag te voorkomen.

Veilig en vlot op weg in Haacht: dat is ons strijdpunt. sp.a laat Haacht niet over aan het snelste, meest roekeloze of zwaarste verkeer. Het mobiliteitsbeleid in Haacht kan en moet beter! In Haacht moet iedereen zich veilig en vlot kunnen verplaatsen. Daarom: (1) wil sp.a het druk verkeer zo veel mogelijk weren uit woonkernen en sluipverkeer ontmoedigen, (2) zal sp.a duidelijke bewegwijzerde routes uittekenen voor het vrachtverkeer. Voor sp.a mag er geen vrachtverkeer meer door de dorpskern van Tildonk, (3) wil sp.a ook in het mobiliteitsbeleid voldoende aandacht voor personen met een handicap, (4) maakt sp.a van Haacht een echte fiets- en wandelgemeente. Schoolroutes krijgen voorrang, de onveilige schoolomgevingen van Sint-Angela en Haacht-station worden aangepakt, (5) pleit sp.a voor een rotonde aan het kruispunt van de Lombaardenlaan, de Zoellaan en de Keerbergsesteenweg, (6) zal sp.a echt werk maken van de herinrichting van de stationsomgeving. Met voldoende parkeerplaatsen en comfortabele en veilige fietsenstallingen, (7) ijvert sp.a voor het behoud van de rechtstreekse treinverbindingen tussen Haacht, Leuven en Mechelen, (8) vraagt sp.a een doordachte aanpak bij wegenwerken met slim gekozen omleidingsroutes en een goede communicatie en signalisatie, en (8) moeten gevaarlijke chauffeurs onverbiddelijk op de bon.

Nieuwsbrief

Blijf je graag op de hoogte, schrijf je dan in op de nieuwsbrief van Karin. De door jou verstrekte gegevens worden enkel gebruikt om je via een nieuwsbrief op de hoogte te houden van haar activiteiten. Wij geven deze gegevens niet door aan derden. Je kunt je ook op elk moment terug uitschrijven door op de daartoe bestemde link te klikken die je onderaan elke nieuwsbrief zult vinden.

E-mailadres