De wereld van vandaag is een wereld vol techniek. Onze leerlingen staan hier niet gauw bij stil. Een smartphone, een computer, een digitale camera of een Wii, ... het gebruik ervan is immers kinderspel voor hen. Maar de techniek achter deze toestellen, daar kunnen ze nog een boel over opsteken.
Maar hoe kan je techniek volwaardig aan bod laten komen in het basisonderwijs? Hoe kan je leerlingen op een leuke en interessante manier laten proeven van techniek? Moeten er dan droge techniekuurtjes georganiseerd worden waarin een leerkracht tot in detail uitlegt hoe een smartphone in elkaar steekt? Of moeten we wekelijks een doe-moment voorzien waarin leerlingen een stroomkring in elkaar steken? Liever niet! Met de studiedag 'Een hoofd vol techniek. Techniek in de basisschool', die doorging op 20 april in het provinciehuis, werden leerkrachten verder op weg geholpen.
Aan de hand van verschillende workshops kregen ze kapstokken aangereikt om techniek een volwaardige plaats te geven in het basisonderwijs. Daarnaast ontving elke deelnemer het inspiratieboek 'Techniek: denken, durven, doen' dat in opdracht van de provincie gemaakt werd door RVO-society in samenwerking met zes basisscholen uit Vlaams-Brabant.