De Bocht van Leuven, een infrastructuurwerk om de spoorverbinding tussen Leuven en Hasselt en Leuven en Brussel te vergemakkelijken, kostte 37 miljoen euro. Toch maken dagelijks slechts 30 treinen gebruik van dit traject. Deze onderbenutting is onzinnig en onverantwoord in tijden van congestie- en klimaatproblematiek.
Amper treinen voor project van 37 miljoen euro
‘De kosten van de verbindingsbocht van de lijnen L35-36 aan de rand van Leuven worden geraamd op 36,9 miljoen euro. In totaal rijden er per werkdag 30 reizigerstreinen van de NMBS over deze bocht van Leuven.’ Dit antwoordde Minister van Mobiliteit François Bellot op een vraag van sp.a kamerlid David Geerts in de commissie Infrastructuur in het Federaal Parlement.
De Bocht van Leuven is een spoorboog die werd aangelegd in het kader van het Gewestelijk Expressnet Brussel om de verbinding te vergemakkelijken tussen Hasselt-Aarschot-Leuven (lijn 35) en Leuven-Brussel (lijn 36). De lijn werd in gebruik genomen in december 2006, maar het spooraanbod volgde niet. Het nieuwe vervoersplan dat in december 2017 in voege moet treden voorziet wel enkele verbeteringen waaronder een verdubbeling van de frequentie tussen Antwerpen en Hasselt via Brussels Airport en een bijkomende studententrein richting Leuven.
sp.a kamerleden Karin Jiroflée en David Geerts hadden gehoopt dat er hierdoor ook meer treinen zouden rijden over het dure traject, maar niets is minder waar. Zij vinden het onverantwoord dat zo’n grote inverstering is gemaakt, maar dat er amper treinen over rijden: “Als je weet dat de infrastructuur 37 miljoen € kost voor slechts 30 treinen per dag hierover te rijden, of slechts 2 treinen per uur, weet je dat dit enorm buiten proportie is. De Bocht van Leuven heeft veel meer potentieel en de lijn kan zeker nog meer benut worden.” aldus de kamerleden.
Enorm potentieel aan extra reizigers naar Brussel
Ook Geert Schellens, schepen voor sp.a in Aarschot, is teleurgesteld: “De motivering van het infrastructuurproject bocht van Leuven was dat het spooraanbod van de oostelijke rand van de Vlaamse ruit moest worden uitgebreid, gelet op de congestie op de E314 en de E40. De westelijke uitbreiding naar Zottegem werd om soortgelijke redenen wel weerhouden en gerealiseerd. Misschien had de woonplaats van de toenmalige spoorbaas daar wel iets mee te maken? Zeer jammer want de regio Heist-op-den-Berg-Aarschot-Diest met zijn 200.000 inwoners heeft een enorm potentieel aan reizigers zowel uit de provincies Antwerpen en Limburg als Vlaams-Brabant.” Samen vragen ze aan de Minister om extra treinen in te zetten en de bocht van Leuven te benutten. In tijden van congestie- en klimaatproblematiek moeten we volop gaan voor meer duurzaam en openbaar vervoer, jammer dat die keuze nu niet wordt gemaakt.”
i.sm. Geert Schellens en David Geerts