Meer betalen voor een slechtere dienstverlening: ziedaar het openbaar vervoerbeleid van de Vlaamse regering. Wat dit concreet betekent wordt ook in de ruime regio van Haacht pijnlijk duidelijk. Want vanaf 25 juni rijdt de belbus niet meer uit. Een gevolg van fikse besparingen bij De Lijn. De beslissing van de vervoersmaatschappij kwam hard aan. Ook bij het Haachtse gemeentebestuur dat pas na de feiten op de hoogte werd gesteld. De betrokken chauffeurs hadden toen – helaas- hun C4 al ontvangen.
Wat nu? De Lijn voorziet geen alternatief voor de gebruikers. Extra wrang omdat vooral ouderen en mensen die minder mobiel zijn een beroep doen op de belbus. Zij zijn de eerste slachtoffers van de kille besparingspolitiek van Bourgeois I, en zien nu hun bewegingsvrijheid beperkt. Uit het woordenboek van bevoegd minister Ben Weyts (N-VA) lijkt ‘basismobiliteit’ geschrapt. Nochtans een kerntaak van een overheid die geeft om haar burgers.
Het afschaffen van de belbus zet in veel gemeenten kwaad bloed. In Baal bijvoorbeeld verzamelde de 82-jarige Jeanine Cuypers in haar eentje op enkele dagen maar liefst 600 handtekeningen tegen de plannen. Dat aantal is intussen wellicht nog fel opgelopen. Op protest staat duidelijk geen leeftijd. Mijn steun heb je, Jeanine!
Wist je trouwens dat het gemeentebestuur in het verleden meermaals aandrong op een busverbinding tussen Wakkerzeel en het centrum van Haacht? De Lijn ging hier nooit op in, met als reden… de belbus. Dat argument kan alvast naar de prullenmand.