De provincie Vlaams-Brabant gaf in 20013 bijna 140.000 euro subsidies voor handelskernversterking. In Overijse en Leuven werden de geselecteerde projecten voorgesteld. Gemeenten die een detailhandelsplan opstellen of die projecten uitvoeren om hun handelskern te versterken komen in aanmerking voor provinciale steun. Denk bijvoorbeeld aan starters- en etalagewedstrijden, acties om nieuwe handelaars aan te trekken, initiatieven om de leegstand tegen te gaan, startersbegeleiding of creatie van een handelspandenfonds. In 2013 vielen Aarschot, Asse, Bertem, Boortmeerbeek, Grimbergen, Haacht, Holsbeek, Landen, Lennik, Leuven, Merchtem, Opwijk, Overijse, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters- Leeuw en Zemst in de prijzen.
Tegelijk werden ook de eerste resultaten van de interprovinciale studie over detailhandel bekend gemaakt. Die studie, uitgevoerd door Idea Consult en Geo Intelligence, brengt het aanbod en de koopstromen in kaart. Een prima instrument om het detailhandelsbeleid te onderbouwen. Uit de cijfers blijkt dat Vlaams-Brabant het beter doet dan de rest van Vlaanderen. Toch is er geen reden om victorie te kraaien. Zo steeg het aantal leegstaande panden tussen 2008 en 2013 met 7% (Vlaanderen: 9%) en de leegstand in vierkante meters winkelvloer met 7% (Vlaanderen: 10%). Ook verschuift de commerciële activiteit steeds meer van de stads- en dorpskernen naar baanwinkels. De schaalvergroting zet zich door in verschillende branches. Handelskernversterking is dus geen evidentie. Reden te meer om niet bij de pakken te blijven zitten. Aan de slag!