Time to face Facebook

2015-03-02

Facebook verdiende vorig jaar 11 euro per gebruiker. Met het nieuwe privacybeleid – of juister het gebrek eraan – zal dat bedrag nog gevoelig stijgen. Staatssecretaris Bart Tommelein schoot te laat in actie, waardoor we nu achter de feiten aanhollen. Maar ook Vlaanderen mag wel eens wakker worden. Zodat iedereen precies weet wat Facebook met onze gegevens doet. Wetgeving alleen volstaat niet, bewustmaking is essentieel. Binnen en buiten het onderwijs.

Sinds 1 februari gelden op Facebook nieuwe regels die jouw privacy nog meer te grabbel gooien. Zo kan het bedrijf privé-informatie voortaan gebruiken voor reclamedoeleinden. Niet alleen waar je je bevindt, maar ook je foto’s, berichten, contactpersonen en adressenlijst kan de sociale mediagigant naar hartenlust gebruiken.

In december al hadden bijna 200 gebruikers een klacht ingediend en stelde de privacycommissie een lijst op met flagrante inbreuken, waarop Facebook niet antwoordde. En Tommelein? Die wachtte tot eind januari om privacycommissie en consumentenorganisaties samen te roepen. Veel te laat uiteraard. Uiteindelijk vroeg Facebook zelf midden februari om een gesprek. De omgekeerde wereld toch?

Kleuters groeien op met tablets en kinderen wachten heus niet tot hun 14e voor ze op Facebook inloggen. Daarom verrichte de vorige mediaminister Ingrid Lieten (sp.a) destijds baanbrekend werk om kinderen, jongeren en hun ouders bewust te maken van de gevaren van sociale media. Die weg moeten we verder inslaan. Buiten de school, maar ook in het onderwijs. Waarom geen vak ‘mediawijsheid’ met speciale aandacht voor de gevaren van sociale media in het lager onderwijs? Je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen!

Nieuwsbrief

Blijf je graag op de hoogte, schrijf je dan in op de nieuwsbrief van Karin. De door jou verstrekte gegevens worden enkel gebruikt om je via een nieuwsbrief op de hoogte te houden van haar activiteiten. Wij geven deze gegevens niet door aan derden. Je kunt je ook op elk moment terug uitschrijven door op de daartoe bestemde link te klikken die je onderaan elke nieuwsbrief zult vinden.

E-mailadres