‘Verhuis je naar het eind van de wereld?’ Die vraag kreeg ik soms toen ik beslist had Leuven in te ruilen voor Haacht. Ga ik mijn vroegere stadsgenoten binnenkort gelijk moeten geven? De Vlaamse en de federale regering liggen alvast niet wakker van de bereikbaarheid van mijn nieuwe woonplaats. Integendeel. Na de afschaffing van de belbus verdwijnen nu ook de loketten in het treinstation. Splendid isolation, maar niet op vraag van de Haachtenaar. Een voorbode van nog meer onheil?
Haacht staat niet alleen in deze slecht nieuwsshow. Nog 22 stations delen hetzelfde lot. Vanaf juli gaan ze dicht, en in 2016 is het de beurt aan 10 andere. Cynisch toch? Wanneer er staking dreigt schreeuwen de regeringspartijen om ‘minimale dienstverlening’. In de praktijk dragen ze die echter zelf ten grave.
Door deze nieuwe beslissing krijgt de service aan de Haachtse treingebruiker een fikse knauw. Dat geldt trouwens ook voor de vele mensen uit de regio die vanuit Haacht sporen. De sluiting komt bovenop de slechtere dienstregeling sinds enkele maanden. Die maakt dat sommige scholieren bijna een uur eerder moeten vertrekken om hun aansluiting niet te missen. En bovenop de reeds vernoemde afschaffing van de belbus.
Maar bij de NMBS zijn ze zich van geen kwaad bewust. Spoorbaas Jo Cornu suggereert zelfs dat de tickets best wat duurder mogen. Want ze kosten 34 % minder dan in andere landen. Betalen we dan binnenkort 1/3 meer voor een kaartje? Voor een slechtere dienstverlening dan nu het geval is? Geldt bij de NMBS ook het nieuwe motto van De Lijn, namelijk hogere tarieven voor minder service?
Eén ding is duidelijk, voor de Vlaamse en de federale regering is het openbaar vervoer absoluut geen prioriteit. En het begrip 'basismobiliteit' staat al helemaal niet in hun woordenboek. Vooral kleinere gemeenten delen in de klappen. Onaanvaardbaar voor sp.a Haacht. Het laatste woord is nog niet gesproken, minister Galant mag zich aan vragen verwachten.