‘I owe my soul to the company store’: het zijn overbekende regels uit de prachtsong ‘Sixteen Tons’. Vertaald naar 2015 zou dit wel eens ‘I owe my soul to an internetsite’ kunnen worden, want vanaf 1 februari gelden op Facebook nieuwe regels. Die gooien de privacy van de gebruikers nog meer te grabbel. Facebook kan voortaan nog meer privé-informatie gebruiken voor commerciële doeleinden. Jouw foto’s, berichten en gegevens zijn nu eigendom van Mark Zuckerberg. Berichten waarin je expliciet aangeeft dat niet te willen slaat de sociale netwerksite in de wind.
Wie een Facebookaccount heeft of aanmaakt, verklaart zich meteen akkoord met de voorwaarden. En die bepalen dat je afstand doet van jouw intellectuele eigendom. Dat gaat om foto’s, filmpjes of berichten. Maar ook je contactpersonen en adressenlijst kan het bedrijf naar hartenlust gebruiken. Akelig, vind je niet?
Bedrijven als Facebook rekken de privacyregels steeds verder op. En daarbij ondervinden ze te weinig tegenstand. Zo ook in ons land: Staatssecretaris voor Privacy Bart Tommelein (Open VLD) erkent het probleem, maar wacht helaas op Europees initiatief om concrete stappen te zetten. Met als excuus dat het Europese hoofdkantoor van Facebook in Ierland zetelt, waardoor op dit ogenblik enkel de Ierse privacywetten van tel zijn.
Moeten we ons dan daarbij neerleggen? Toch niet. Zo besliste Duitsland al om Facebook te onderwerpen aan de eigen privacywetten. Wat onze oosterburen kunnen, moet bij ons ook lukken!