In De Morgen van 6/01/2015 doet Raymonda Verdyck (GO!) enkele suggesties om de uitstroom zonder diploma tegen te gaan. Uit onderzoek blijkt immers dat jaarlijks 2.500 jongeren het onderwijs verlaten zonder enige kwalificatie. Dus zelfs zonder getuigschrift basisonderwijs. In ons diplomageile land een handicap van jewelste.
De recepten van de bestuurder van het GO! zijn divers: een verlaging van de leerplicht, meer aandacht voor taalverwerving en meer lessen op maat. Met de ambitie om iedereen de eindmeet te doen halen. Waarbij Verdyck erkent dat we nog te veel focussen op diploma’s: ‘Waarom kennen we de zonder diploma uitgestroomde middelbare scholieren geen kwalificaties toe op basis van wat ze wel al hebben geleerd. (…) Dat zij op school afhaken, betekent immers niet dat deze jongeren niets hebben geleerd.’
Een mea culpa? Mogelijk. In elk geval een moedige stellingname in het onderwijswereldje. En vooral de nagel op de kop. Want in plaats van te stigmatiseren om wat men niet heeft (diploma’s), kunnen we misschien beter kijken naar de capaciteiten die men wel bezit. Waarmee ik voor alle duidelijkheid geen oproep lanceer om er vroegtijdig de brui aan te geven.
Misschien biedt het persoonlijk leerlingendossier, waarvan sprake in het masterplan hervorming secundair onderwijs, wel perspectief? Dit zorgt vanaf het basisonderwijs voor een betere opvolging en begeleiding van elke leerling. Met aandacht voor competenties, interesses en talenten. En dat doorheen de hele schoolloopbaan, dus ook wanneer je van onderwijsinstelling verandert. Een prima instrument - lijkt me - om tegemoet te komen aan de verzuchtingen van Raymonda Verdyck en kwalificaties toe te kennen aan wie zonder diploma de schoolbanken verlaat.